fredag 26 november 2010

Kuddar och hyacinter


I dag har varit en riktigt trevlig dag. Solsken och långsamt fallande snöflingor. Jag har eldat i vår gjutjärnskamin och späntat stickor. Virkningen har fått konkurrens i form av vedeldande och stickspäntande. Angry Birds på telefonen är också ett ständigt hot mot virktiden.

Jag har i alla fall kunnat slita mig från störningsmomenten och både virkat och sytt.

I går blev en till julstrumpa klar och så sydde jag äntligen ett kuddfodral av det lejongula barnpåslakanet som fått vara ett alldelse för stort överdrag till en dunkudde.

I dag fortsatte jag med strumpa nr 3 och ett fodral till den runda, avlånga kudden. Tyget är från ett himla fint påslakan, brunt med djungelmönster. Den lilla fyrkantiga kudden är köpt på, såklart, Tradera. Tygerna är också köpt där.

Vad jag kan komma ihåg har jag inte sytt kuddfodral förut, inte i vuxen ålder åtminstone. Därför är det inte precis några avancerade skapelser, men den runda var svår nog i alla fall. Några dragkedjor hade jag inte, så det fick bli en omlottvariant och det var inte lätt på den runda.



Två vita hyacinter hann jag också med att plantera. De senaste åren har jag använt de här muggarna, som jag har ett gäng av, som hyacintkrukor.

Muggarna används resten av året också, mest som småförvaring av till exempel spelkulor, små legobitar på avvägar och damm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar