torsdag 18 november 2010

Nostalgityger


Vissa tyger känns bara så mysiga och hemtrevliga och på något vis bekanta. Antagligen beror det på att det fanns något liknande i det huset vi bodde i, på Herrgårdsgatan i Motala, när jag var riktigt liten.

I dag har jag fått hem två såna bekantingar inköpta på Tradera (var annars!?).


Det här superfina påslakanet påminner mig om tyget på sofforna. Det tyger var i och för sig mer beige med djungel/blomrankemönster i olika färger, men man behöver inte vara så petig ;).




Det andra tyget mig att tänka på gardinen som fanns i lekrummet, en gardin som mamma sparat och som jag har fått.


Färgerna stämmer ju överens i alla fall och det är ju blommönster på både...


För något år sedan köpte jag ett "syskontyg" till lekrumsgardinen, i brunt, rosa och gult. Jag har för mig att jag sett det tyget i en blå färgställning också, men jag kan ha fel.

Som mycket okunnig amatörpsykolog tolkar jag min förkärlek för många 70-talstyger som att jag hade en trevlig, mysig och bekymmerslös barndomstid.

1 kommentar: