tisdag 28 december 2010

Tawashi = vispad grädde


 Äntligen har jag lyckats att göra vispad grädde till mina muffins!

Virkad vispad grädde alltså.

Eller, ja egentligen är det en tawashi, en disksvamp, som jag använder som vispad grädde.

Jag har letat mönster på nätet, läst mönster och försökt och försökt, men det har bara inte funkat. Jag har helt enkelt inte lyckats att få till det så där "snurrigt".

Det var nästan så jag började tro att jag inte har alla ankor i dammen. Massa folk visar sina tawashi och skriver att det är såå lätt, så varför kunde inte jag?

Men den bästa lösningen på mina virkproblem var som vanligt YouTube. Här finns en bra video som visar hur man ska göra.


Den blå tawashin var mitt första lyckade försök och efter det följde några mindre lyckade försök.

Till slut fick jag i alla fall till en liten vispad grädde, som ser ok ut, till min muffins.

För att jag ska bli riktigt nöjd kommer det nog krävas en del justering av garn, virknål och mönster, men nu när jag vet hur man gör blir det lättare att få det som jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar