söndag 6 februari 2011

Krukväxtvård





I dag har jag förutom att vara med hela familjen i simhallen, salta uppfarten, hänga tvätt, skjutsa till och från träning, köpa byggmaterial, laga middag och lite till också ägnat mig åt krukväxtvård.

Etftersom jg jobbat både i blomaffär och som växtskötare, har jag svårt att låta bli att fixa i alla fall lite grann, med mina krukväxter.

Nästan alla har fått större krukor, ny jord och rot- och bladverk har beskurits. Jag har också försökt att ha ihjäl de små elaka spinnkvalstren som sitter på mina hibiskusar,  genom att hålla hela plantan under vatten en längre stund. Jag hoppas att de små djuren nu simmat vidare ut i avloppet.

Mina krukväxter står allihop i terrakottakrukor som har en mindre kant en de vanlig. Jag är mycket nöjd med att åtminstone några av dem börjar få fin patinering av alla avlagringar (helt av sig självt, inget fusk med fil eller yoghurt).

De hibiskusar som jag köpt på Tradera eller fått som skott har en liten zinkskylt, där det står vilken det är och när jag köpte/fick den och hur stor den var då. Bra sätt för mig att hålla ordning på vilken som är vilken. (Här finns många fina hibiskusbilder för den som känner sig intresserad.)

Bilden längst ner är på min fina ljusgula orkidé som jag fick av svärfar i 30-årspresent. Den blommar i flera månader, från strax innan min födelsedag i januari och under senhösten växer det ut minst en ny blomställning. Fast stackarn är bristfälligt skött så har den blommat såhär fint i flera år nu.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar