fredag 29 oktober 2010

Lite mer tyg kan ju inte skada


Eftersom dagen idag  varit ganska händelselös, tog jag en secondhand/loppistur innan hämtning på dagis och skola.

På kommunens second hand hittade jag en gardinlängd med blommor och fjärilar och ett örngott med små blommor. Jag lämnade kvar ett påslakan med luftballonger, för det var "fel" färger. Har någon gång fått höra att jag är färgfascist, eller något med ungefär samma innebörd.

Sen bar det av till Loppis-ladan, där jag återigen gick och drog i en klänning med såååå fint blommönster och RÄTT färger. Efter överläggning med andra kunder om vilket material det kunde tänkas vara (antagligen bomull, kanske lite viskos), slog jag till!

Jag hade egentligen tänk stycka klänningen och använda tyget, men eftersom den var i min storlek tänkte jag att det kunde vara kul att prova den i alla fall. Och den satt helt perfekt! Minskar jag två, tre kilo kommer den sitta ännu mer perfekt.

Dessutom var det faktiskt en riktigt, riktigt snygg modell. Snygg urringning, snygga ärmar med lite puff högst upp, sen lite puffigt igen innan manschetten. Figursydd med skärp i midjan, skärp i midjan brukar vara lika med fult på mig men inte här, och hellång med ganska mycket vidd nertill. Kan tänka mig att den är från slutet av 60-, eller början av 70-talet, men jag var inte född då så jag vet inte ;)

Tittar man på bilden får man ett hum om hur det ser ut. Bilden är dock väldigt oskarp, för så blir det när man har en 7-årig fotoassistent och en kamera men nästan inget batteri kvar.

Men tänk ihop bilderna på tyget och klänningen med min inte så målande beskrivning, så kanske det känns lite klarare.


Problemet är nu bara ett jag absolut inte kan klippa sönder klänningen. Men den är inte så värst användbar, hellånga väldigt blommiga klänningar  är inget jag använder till vardags.

Det får kanske bli någon form av kompromiss. Jag kortar av klänningen en bit så att den blir lite mer lättanvänd och då får jag ju också lite tyg att sy något annat av.

Då återstår det bara att våga klippa i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar